FI  SWE  ENG  RU

"Välittäjä opasti monimutkaisen myyntiprosessin läpi"

05.08.2013

Teksti: Minna Helkiö
Kuvat: Helle House

Kolme kohdetta. Yhdeksän allekirjoittajaa. Helsinkiläispariskunta pyysi naapurinsa kanssa Helle Housea hoitamaan paritalon ja sen takana olleen rakentamattoman tontin myynnin. Hallinnollisesti kyseessä oli kiinteistöyhtymä, mikä tarkoitti, että kaikki kolme kauppaa olivat sidoksissa toisiinsa.

Vehreällä alueella Helsingissä sijaitseva paritaloasunto oli kolmekymmentä vuotta nelihenkisen perheen koti. Viimeiset vuodet vanhemmat olivat asuneet asunnossa kaksistaan, kun pojat olivat muuttaneet pois. Paritalon toisen puoliskon naapurit olivat pysyneet samoina kaikkien vuosien ajan.

Vuonna 1961 rakennettu paritalo oli hallintamuodoltaan kiinteistöyhtymä, jossa kaukolämpö, vesi, jätehuolto ja muut kiinteistöön liittyvät toiminnot olivat yhteisiä. Kaikki laskut ja velvoitteet oli jaettu naapurin kanssa yhteisesti sopimalla.

Sitten naapurin mies sairastui äkillisesti ja joutui pitkäaikaishoitoon sairaalaan.

”Kun naapurin vaimo päätti pistää oman puolensa myyntiin, heräsi meillekin ajatus myymisestä”, kertoo rouva. ”Asuntohan on kolmessa tasossa, ja koko ajan on käveltävä portaat ylös makuuhuoneeseen ja toiset alas suihkuun. Sanoin miehelleni, että nyt kun naapuritkin vaihtuvat, niin olisiko meidänkin syytä miettiä jotain muuta, ennen kuin meidät pitää kantaen viedä täältä.”

Paritalon yhteydessä oli myös rakentamaton tontti. Oli ollut tiedossa, että kaupunki kannustaa rakentamaan tai myymään tällaisia kaupunkialueen tontteja ja perii rakentamattomista tonteista korkeampaa kiinteistöveroa.

Syyskuussa 2012 Helle Housen kiinteistönvälittäjä Timo Helle kutsuttiin miettimään yhteistä myyntiä.

Toimeksiantosopimus allekirjoitettiin, ja yhteistyö Timo Helteen ja Helle Housen toisen välittäjän Mervi Åhlgrenin kanssa käynnistyi. Ensimmäinen toimenpide oli koko kiinteistön rakennusoikeuden selvittäminen. Timo oli yhteydessä Helsingin kaupungin kaupunkimittausosastoon, josta mittausteknikko selvitti koko kiinteistön kauppaan vaadittavat asiakirjat kuten hallinnanjakosopimuksen ja rasitesopimuksen.

Ilmoitukset kahdesta asunnosta ja tontista laitettiin Etuovi.com-, Oikotie.fi- ja Jokakoti.fi-sivustoille sekä hellehouse.fi- ja hellehouse.ru-sivuille.

Alkuun ei tullut sellaisia tarjouksia, jotka olisivat johtaneet eteenpäin.

”Sitten tuli talvi ja hirveästi lunta, eikä talo ollut edukseen”, rouva muistelee.  ”Me jo jossain vaiheessa mietimme, että luovutaanko kokonaan. Meidän puoli otettiinkin minun pyynnöstä välillä pois netistä.”

Rouva pitää tätä vaihetta koko prosessin hankalimpana. ”Se epätietoisuus oli stressaavaa. Tiesimme, että jossain vaiheessa myymme, mutta emme tienneet milloin ja mitä sitten tapahtuu.”

Rouva antaa kiitosta, että Timo ja Mervi olivat tiiviisti mukana koko prosessin ajan. ”He pitivät koko ajan yhteyttä. Timo tarjoutui kivasti myös katsomaan uusia asuntoja meidän kanssa.”

Pariskunta ei kuitenkaan uskaltanut vielä ostaa uutta, ennen kuin vanha oli myyty.

Kaikki tapahtui samaan aikaan

Huhtikuun lopussa alkoi tapahtua. Ostajat molemmille asunnoille löytyivät lopulta lähes samaan aikaan. Sitten jännättiin milloin tontti saadaan kaupaksi. Haluttiin, että sekä kiinteistö että tontti myytäisiin alle kahden kuukauden sisällä toisistaan, sillä tämän aikarajan jälkeen myynti olisi ollut 30 prosentin suuruisen myyntiveron alaista.

Tämä vältettiin, koska tontti meni kaupaksi kaksi viikkoa myöhemmin.

”Ei me itse näitä tiedetty, mutta onneksi Timo kertoi, miten asiat piti hoitaa”, rouva kiittelee.

Timo järjesti talossa kuntokartoituksen ja hoiti pariskunnalle piilovirhevakuutuksen, joka korvaisi viiden vuoden sisällä ilmenevät vahingot. ”Vanha talohan se oli, mutta kuntokartoittaja sanoi, että tämä on hyvin rakennettu talo ja te olette hyvin hoitaneet kotinne.”

Ostajien kanssa sovittiin takarajaksi kesäkuun loppu. Silloin asunnon oli määrä olla vapaa, ja uudet asukkaat voisivat muuttaa. Pariskunnalle jäi kaksi kuukautta aikaa löytää uusi koti.

”Sittenhän meille tuli hirveä kiire ja uusi stressi, kun emme tienneet, mihin me menemme.”

Pariskunta oli sopinut, että hätätilanteessa he olisivat voineet muuttaa vuokralle tuttavan talon yläkertaan. Ajatus useammasta muutosta lyhyen ajan sisään ei kuitenkaan miellyttänyt. Onneksi he löysivät viehättävän kerrostaloasunnon Töölöstä ja sopivat kesäkuun lopun myös tämän kaupan takarajaksi.

Palaset alkoivat olla käsissä. Pitkä prosessi oli nimien kirjoittamista vaille valmis.

Viisi osapuolta

Kaupassa oli osapuolina kaksi perhettä myyjänä, kaksi perhettä paritalopuoliskojen ostajana sekä yksi perhe tontin ostajana. Koska kyseessä oli kiinteistöyhtymä, kaikki kolme kauppaa piti allekirjoittaa samassa tilaisuudessa.

Yhtä osapuolta edusti edunvalvoja, johon liittyvää edunvalvontapäätöstä Helle House hoiti maistraatin kanssa. Päätöksen saaminen kesti oman aikansa.

”Mehän olisimme kirjoittaneet jo aikaisemmin, mutta kun ei se päätös tullut. Minulla oli välissä viikon matkakin, ja vielä lähtiessäni Ranskaan oli epävarmaa, että saadaanko päätös ennen kaupantekoa”, rouva sanoo. Hän kertoo jännittäneensä, että saisivatko he rahat irti vanhasta asunnosta ennen uuden takarajaa.

Edunvalvontapäätös tuli ajoissa. Rouva kiittelee, että Timo oli aktiivisesti hoitanut asiaa maistraatin kanssa.
Helle House laati kumpaankin paritaloasuntoon liittyvän hallinnanjakosopimuksen. Tästedes paritalon puoliskot vastaisivat itsenäisesti omista kustannuksistaan. Helle House teki kumpaankin asuntoon ja tyhjään tonttiin liittyvän rasitesopimuksen sekä laati tontin lohkomiseen liittyvät asiakirjat. Tämän lisäksi Helle House laati kaikkiin kauppoihin liittyvät kauppakirjat.

Kaupantekotilaisuus kesti lähemmäs kolme tuntia. ”Meitä oli pankissa yhdeksän ihmistä tekemässä ristiin rastiin kauppaa. Timo ja Mervi organisoivat, antoivat papereita ja näyttivät, mitä pitää tehdä.”

Tunnelmat tilaisuudessa olivat hyvät. Kaupan jälkeen pariskunta pääsi sopimaan toisen välittäjän kanssa ostokauppojen ajankohdan. Kuuden päivän kuluttua Töölön asunto oli heidän. Pari päivää myöhemmin he muuttivat uuteen kotiinsa.

Rouva on tyytyväinen lopputulokseen. Monimutkainen myyntiprosessi saatiin hyvään päätökseen. Uusi koti löytyi lopulta nopeasti, ja heidän ei tarvinnut muuttaa väliaikaisesti vuokralle. Asiat loksahtivat paikoilleen.

”Nyt kun on jäänyt aikaa hengähtää, olen miettinyt, että kyllä ihminen jaksaa, kun pitää”, rouva toteaa.

Langat pysyivät käsissä

Rouva kertoo, että yhdeksän kuukautta kestäneessä prosessissa tuli vastaan paljon uutta. Hän ei esimerkiksi ollut tiennyt, että paritalon puoliskoja ei voitu myydä erikseen. Sitä varten olisi pitänyt laatia hallinnanjakosopimus. Tällaista ei ollut kuitenkaan koskaan tarvinnut miettiä, sillä elämä paritalossa oli sujunut mukavasti.

Rouvan neuvo muille vastaavassa tilanteessa oleville onkin, että kannattaa selvittää omistusasioita ajoissa. Näin osaisi etukäteen varautua, mitä erilaiset muutokset edellyttävät. ”Asiat ovat aina hankalampia, jos tulee kiire.”

Rouva kiittelee, että Timo jaksoi neuvoa kaikissa tilanteissa. ”Oli kiva, että hänelle saattoi soittaa milloin vaan, eikä ei tarvinnut pelätä, että uskaltaako kysyä. Näissä asioissahan sitä on aika paljon välittäjän armoilla. Onneksi Timo oli sellainen, joka selvitti ja hoiti.”

Pariskunta sai neuvoja myös veroasioissa. Timo muun muassa opasti, miten tontin myynti pitää ilmoittaa seuraavassa veroilmoituksessa.
Kaiken kaikkiaan rouva kokee, että Timo oli asiassa sydämellä mukana. ”Hän piti koko ajan tiiviisti yhteyttä ja meistä tuli oikein ystäviä. Olemme kutsuneet hänet käymään uudessa kodissammekin.”

 

Takaisin



 

Helle House Oy

Helsingin toimisto:
Eerikinkatu 27,
00180 Helsinki
infellehouse.fi
www.hellehouse.fi
www.hellehouse.ru

Porvoon toimisto:
Vanha Kuninkaantie 37,
06100 Porvoo

Helle House Oy

Eerikinkatu 27, 00180 Helsinki | Vanha Kuninkaantie 37, 06100 Porvoo | www.hellehouse.fi, www.hellehouse.ru
infellehouse.fi, Puh. +358 20 7597860+358 20 7597860, Y-tunnus: 2440085-0
Verolliset hinnat 0207 yritysnumeroihin ovat kiinteästä verkosta 0,0828 €/puh + 0,07 €/min ja matkapuhelimesta 0,0828 €/puh + 0,17 €/min.
SKVL
HVT

» tietosuoja- ja rekisteriseloste


Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi)